כאן סין

ראשי >חדשות>כאן סין
17.3.2020
 
השידור הציבורי של מדינת ישראל קיבל כ-800 אלף שקל מזרוע תעמולה של המשטר הסיני כדי להפיק ולהפיץ סרטוני רשת על המעצמה הקומוניסטית. בקשת חופש מידע של עמותת הצלחה חושפת עסקה בין גוף השידור הציבורי של מדינת ישראל – תאגיד השידור הישראלי "כאן", לבין גוף תקשורת מרכזי בשליטת הממשלה הסינית – CRI, "הרדיו הבינלאומי של סין".
 
תאגיד השידור ניסה להסתיר את פרטי העסקה וצינזר את המסמך שנאלץ לחשוף בשל חוק חופש המידע, כך שמהמסמך המצונזר ניתן ללמוד רק על עצם קיומה של העסקה. אלא שבפרסום באתר "העין השביעית" נחשפו הפרטים שהושמטו. תמורת הפקה של כ-20 סרטוני רשת שילם הרדיו הסיני ל"כאן" סכום של כ-800 אלף שקל (כ-230 אלף דולר). לפי גורמים המכירים עסקאות דומות, מדובר בתשלום הנמצא מעל הרף הממוצע. ההתקשרות בין הגופים תימשך עד לקיץ 2020 בכמה סבבי צילומים בישראל ובסין. בסרטונים מככבים אנשי מחלקת הדיגיטל של "כאן" ואנשי המחלקה העברית של הרדיו הסיני – שיאוצ'י שי ויאנג יאנג, המוצגים כ"איציק" (או "איציק הסיני") ו"יעל". ב"כאן" התחייבו להשתמש בחלק מהתשלום כדי לשכור חברה בשם "Beijing Brain Juice". ככל הנראה מדובר בחברת הפקות קטנה בתחום הפרסום, בבעלות ישראלית.
 
במסגרת החוזה התחייב התאגיד להעניק לרדיו הסיני זכות הסכמה משותפת על שיקולי התוכן והעריכה, וזאת בכפוף לכללי האתיקה של "כאן". תאגיד השידור הציבורי שמר לעצמו את זכות ההכרעה האחרונה בנוגע לתוכן, אולם בחוזה נוספה הסתייגות שלפיה התאגיד יכפיף את עצמו ל"רגישויות תרבותיות". מהן אותן רגישויות, והאם בכך נפתח פתח לצנזורה סינית על הסרטונים?
 
לקריאת הדיווח בעין השביעית: https://www.the7eye.org.il/365323
 
לעיון במסמכים שנמסרו באתר מידע לעם: https://www.odata.org.il/dataset/ffe81131-045c-4600-b15e-183f24aec1cc
17.3.2020
 
השידור הציבורי של מדינת ישראל קיבל כ-800 אלף שקל מזרוע תעמולה של המשטר הסיני כדי להפיק ולהפיץ סרטוני רשת על המעצמה הקומוניסטית. בקשת חופש מידע של עמותת הצלחה חושפת עסקה בין גוף השידור הציבורי של מדינת ישראל – תאגיד השידור הישראלי "כאן", לבין גוף תקשורת מרכזי בשליטת הממשלה הסינית – CRI, "הרדיו הבינלאומי של סין".
 
תאגיד השידור ניסה להסתיר את פרטי העסקה וצינזר את המסמך שנאלץ לחשוף בשל חוק חופש המידע, כך שמהמסמך המצונזר ניתן ללמוד רק על עצם קיומה של העסקה. אלא שבפרסום באתר "העין השביעית" נחשפו הפרטים שהושמטו. תמורת הפקה של כ-20 סרטוני רשת שילם הרדיו הסיני ל"כאן" סכום של כ-800 אלף שקל (כ-230 אלף דולר). לפי גורמים המכירים עסקאות דומות, מדובר בתשלום הנמצא מעל הרף הממוצע. ההתקשרות בין הגופים תימשך עד לקיץ 2020 בכמה סבבי צילומים בישראל ובסין. בסרטונים מככבים אנשי מחלקת הדיגיטל של "כאן" ואנשי המחלקה העברית של הרדיו הסיני – שיאוצ'י שי ויאנג יאנג, המוצגים כ"איציק" (או "איציק הסיני") ו"יעל". ב"כאן" התחייבו להשתמש בחלק מהתשלום כדי לשכור חברה בשם "Beijing Brain Juice". ככל הנראה מדובר בחברת הפקות קטנה בתחום הפרסום, בבעלות ישראלית.
 
במסגרת החוזה התחייב התאגיד להעניק לרדיו הסיני זכות הסכמה משותפת על שיקולי התוכן והעריכה, וזאת בכפוף לכללי האתיקה של "כאן". תאגיד השידור הציבורי שמר לעצמו את זכות ההכרעה האחרונה בנוגע לתוכן, אולם בחוזה נוספה הסתייגות שלפיה התאגיד יכפיף את עצמו ל"רגישויות תרבותיות". מהן אותן רגישויות, והאם בכך נפתח פתח לצנזורה סינית על הסרטונים?
 
לקריאת הדיווח בעין השביעית: https://www.the7eye.org.il/365323
 
לעיון במסמכים שנמסרו באתר מידע לעם: https://www.odata.org.il/dataset/ffe81131-045c-4600-b15e-183f24aec1cc