ביטול הפיקוח על עמלות סוכני האניה – מה היה שם באמת?
הבוקר בדה מרקר, מביא עומר כרמון את סיפור ביטול הפיקוח על עמלות סוכני האניה והמשמעות של הביטול הזה בעבור הצרכן הישראלי. הצלחה שהגישה בעניין תביעה ייצוגית ועתירת חופש מידע, פועלת להחזרת הפיקוח על תעריפי העמלות.
ב-2016 הגישה עמותת הצלחה העוסקת באכיפה ורגולציה יעילה בתחומי הכלכלה והחברה תביעה ייצוגית נגד סוכני האוניות הגדולים בישראל, ודרשה שישיבו עמלות שנגבו מיבואנים ומיצואנים בסכומים העולים על המותר בתקנות. העמותה דרשה גם שסוכני האוניות ישיבו סכומי כסף שגבו בעמלות חדשות, שכלל לא הותרו בתקנות. לדוגמה, יבואנים ויצואנים חויבו בעמלות תיווך חדשות שלא הופיעו כלל בתקנות וזכו לשמות כמו IT Surcharges ,IT Charge ,Information Technology CH, מחשוב ו-Handling Charge.
בעקבות הגשת התביעה הייצוגית, לחצו סוכני האוניות על משרד התחבורה לבטל את התקנות - וזמן קצר לאחר מכן, ב-2017, הן בוטלו. משרד התחבורה נימק את הביטול בכך שהתעריפים לא עודכנו מאז 2004, ובטענה שלא הוגן לפקח רק על הסוכנים, ולא על גורמים אחרים המעורבים בהליכי היבוא והיצוא.בשל החשש כי ביטול הפיקוח יביא לעליית העמלות שגובים הסוכנים, מסר אז המשרד כי "במהלך חצי השנה הקרובה ננהל מעקב אחרי מחירי השירותים של סוכני האונייה. אם יימצא כי חלה התייקרות בתעריפים אלה מעבר לעלייה במדד או בתשומות, תיבחן האפשרות להכנסת השירות לפיקוח מחירים".
בחמש השנים שחלפו מאז, לא מסר משרד התחבורה כל דיווח על המעקב שהבטיח לבצע. לפני חצי שנה דרשה עמותת הצלחה מהמשרד שיפרט את הפעולות שעשה בנושא. המשרד התחמק בתחילה ממסירת מידע, ורק לאחר שהוגשה עתירה בנושא, העביר תגובה הממחישה כי בניגוד להבטחתו, לא ממש נעשה דבר. נציגי משרד התחבורה שאלו את סוכני האוניות אם העלו מחירים, הסוכנים ענו בשלילה, ובכך הסתיימה הבדיקה.
לקריאת הכתבה המלאה: https://www.themarker.com/dynamo/cars/.premium-1.10616641